Breakfast! Breakfast! Breakfast!

De blok is weer begonnen! Dé periode bij uitstek waarin de student verwend hoort te worden: thuis door de mama en op kot door zichzelf. Dat eerste is eenvoudig, je zwoegt de ganse dag boven je boeken en af en toe komt de mama of de papa dan met verwennerij. Dat tweede daarentegen is wat moeilijker want nu moeten die vermoeide hersenen niet enkel denken aan al die leerstof, maar ook nog eens denken aan de gezondheid. Hoe dichter bij een examen hoe korter de nachten worden en hoe minder tijd er misschien gespendeerd wordt aan een degelijk ontbijt. Om de kotstudenten (en de mama’s en papa’s thuis) wat te helpen zetten we hier alvast enkel tips op een rijtje die je kunnen helpen om met een snel (maar toch gezond) ontbijt je dag te beginnen!

Belangrijk om in het achterhoofd te houden

Net zoals er geen wonderpil bestaat om af te vallen bestaat er ook niets dat je geheugen gaat verbeteren. Extra supplementen om je geheugen te “helpen” laat je dus best achterwege in je blokmenu. Enkele goede gewoontes die je wel kan toepassen zijn de volgende:

1. Drink voldoende

En dan hebben we het over water natuurlijk. Drinken, drinken, drinken. Zet gewoon een fles water langs je boeken op je bureau en dit zal bijna vanzelf gaan.

2. Eet op regelmatige tijdstippen

Een hoofdstuk dat nog af moet, is geen excuus om een maaltijd uit te stellen, je boeken gaan heus niet lopen. Plan je ontbijt, lunch en avondmaal elke dag op een vast tijdstip en creëer het ideale ritme voor jouw hersenen (en maag). Heb je toch honger tussendoor? Aarzel dan niet om een lichte snack te eten, studeren met honger werkt niet.

3. Eet aan tafel

Eten en leren gaan niet samen. Ook al heb je de indruk dat je minder tijd verliest als je eet aan je bureau. Een korte pauze aan tafel is veel meer waard dan een schranspartij boven je boeken. Je maaltijd aan recordtempo naar binnen werken heeft namelijk twee belangrijke nadelen: doordat je maag op zo’n korte tijd helemaal vol zit, ga je je erg ongemakkelijk voelen en doordat al je energie plots naar je vertering gaat, kan je je moeilijker concentreren.

4. Mijd suikerrijk voedsel

Zoete verleiders zoals frisdrank, snoep en koekjes zorgen voor suikerpieken in je bloed. Je kan vast al raden wat er op zo’n suikerboost volgt … Juist, een dieptepunt. Enerzijds maakt die schommeling je erg onrustig. Anderzijds kan je je bij een lage suikerspiegel plots heel slap en futloos voelen. Daarom haal je beter langdurige energie uit graanproducten zoals bruin of volkorenbrood, muesli, havermout, aardappelen, deegwaren of rijst.

Enkele eenvoudige recepten

1. Yoghurt met walnoten, banaan en cacao

Super eenvoudig. Supersnel! Een pot yoghurt, noten (of zaden of pitten), rozijnen (of goji bessen), cacaopoeder (of kaneel) en een vers stuk fruit. Meer heb je niet nodig. Binnen de vijf minuten heb je een voedzaam en gezond ontbijt op tafel staan.

2. Groene smoothie

Ben je niet zo’n eter in de ochtend en krijg je een “vast” ontbijt moeilijk binnen dan is dit iets voor jou. Deze gezonde smoothie gaat heel vlot binnen en zit boordevol vitaminen! PS: speciaal voor de lactose-intolerante mensen onder ons vonden we een lactosevrije smoothie. Klik hier! Klik hier!

3. Drinkontbijt

Nu we het toch over vloeibare ontbijtjes spreken, hebben we hier nog eentje voor jullie. Voor zij die niet zo van groen houden is dit een alternatief. Smoothies zijn ook leuk voor wanneer je haast heb want je kan hem natuurlijk makkelijk meenemen in een herbruikbare beker. Proef me nu!

Ready? Set? Go!

Met deze tips kan je vol goede moed beginnen aan je blokdag. Heb je zelf ook nog tips i.v.m. eten tijdens de blok? Laat een reactie achter onder het Facebookbericht zodat andere weten wat jouw geheim is voor een goede blokdag!

Tags:

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *